Hjem / Slik markedsfører du deg digitalt i 2019

Slik markedsfører du deg digitalt i 2019

Markedsføringstrender endres raskt, og går i takt med teknologiske fremskritt og brukervaner. Å lykkes med å havne høyt på Googles søkeresultater nå krever helt andre knep enn det gjorde kun få år tilbake. Så da er spørsmålet – hvordan skal din bedrift få mest mulig ut av hver markedsføringskrone i 2019?

Foto: Financial Tribute

Svaret på dette vil selvsagt avhenge i stor grad av hvilken type bransje du befinner deg i. Likevel ser vi ofte de samme trendene blant bedrifter som er svært vellykkede i sin markedsføring. Her er noen tips for hvordan din bedrift kan bli en av dem det neste året:

1. Søkeoptimalisering

“Lite kreativt”, tenker du kanskje. Vel, svaret er ofte ikke så spennende som man ønsker, men sannheten er at over 85 % av dine potensielle kunder finner din bedrift ved å søke etter et produkt de ønsker å kjøpe på Google. Med kortere og kortere attention-span blant potensielle kunder, er det klart at det er svært viktig å lykkes med å havne høyt oppe på Google.

Skriv interessante artikler med smart bruk av relevante nøkkelord, gjerne fra andre nettsteder som linker til din egen. Etterhvert vil du merke at du havner høyere og høyere på Google. Artiklene må være lett og enkelt å forstå. Google liker også at mottakeren bruker god tid og trives på hjemmesiden din.

Skriver du dårlige artikler med lav kvalitet, vil leseren fortale siden din umuiddelbart. Slike sider havner dessverre ikke langt opp på Google. Du vil fort merke å ligge nede på side 2 eller 3 på søkemotorene.

SEO gjør deg mer synlig på nettet  

Vær forsiktig med “Black Hat” SEO, som oftest kalles svart SEO. Det er flere og flere som tar i bruk av det, og det er mange som blir bannet fullstendig fra Google for å bruke den metoden. Om du ikke vet hva black SEO betyr, kan du bare bla videre…

2. Sosiale medier

En trend vi har sett de siste årene er at bedrifter i større grad enn før forsøker å legge seg på kundens nivå, ved å forsøke å bli mer personlige i sin kommunikasjon på sosiale medier. 

 Instagram og Snapchat-brukere er det mange bedrifter som har, og dette lar dem poste interessant materiale deres potensielle kunder får en reell verdi av å følge, så lenge de poster interessante bilder og nyheter. 

Lykkes man med dette, vil man oppfattes som interessant og troverdig, noe som potensielt kan spare din bedrift for store markedsføringskostnader i form av betalte annonser.

3. Innholdsmarkedsføring

De siste årene har vi også sett en lignende trend utarte seg blant nettaviser. Der hvor det før var banner-annonser på siden og over/under hver artikkel, ser vi nå at mange bedrifter har begynt å publisere interessante artikler om ett bestemt tema, med det formål å virke som en hvilken som helst annen artikkel. Grunnen til at dette er så effektivt, er fordi denne ikke forstyrrer leserens oppmerksomhet på samme måte som en bannerannonse gjør, og at man samtidig tilbyr leseren relevant og nyttig informasjon han/hun får verdi ut av å lese.

Nøkkelen her er å skrive innhold så interessant og relevant at man på slutten enten kan få et klikk inn til nettsiden, eller enda bedre; få kunden til å oppgi sin e-postadresse, slik at man kan få personen inn i sitt markedsføringssystem, også kalt markedsføringstrakten. Mer om dette kan du lese nedenfor nedenfor.

Grunnen til at innholdsmarkedsføring er så genialt er også at søkemotorene fanger opp interessant innhold som konverterer trafikk og leads inn mot tjenestene/produktet du selger.

Innholdsmarkedsføring modellen

4. Inbound marketing

Dette er en meget effektiv markedsføringsmetode som brukes av tusenvis av bedrifter verden over. Det er først de siste par årene at denne har fått fotfeste i Norge, og vi har stor tro på at den vil bli mye mer populær inn i det neste året.

Kort fortalt er inbound marketing et markedsføringssystem hvor første steg er å samle den potensielle kundens e-postadresse. Dette gjør man ved å tilby relevant verdi på et område personen bryr seg om. La oss si din bedrifts ekspertise er Facebook-markedsføring. Når kunden da søker etter informasjon om dette på Google, vil han havne på din nettside. 

På slutten ber du han oppgi sin e-postadresse, hvor han da vil motta en gratis e-bok (som regel veldig kort), eller et ukentlig nyhetsbrev med relevante artikler om Facebook-markedsføring. Idéen her er at du ved å gjøre dette, sakte men sikkert bygger tillit og posisjonerer deg som en autoritet på feltet. Dette gjør at kunden vil feste sin lit til at du er en ekspert på området hvor han søker hjelp.

Inbound marketing er effektivt og gir resultater

Etter en viss periode med nok e-poster og relevant gratis informasjon, vil du så ta det avgjørende steget. Nemlig å be om salget på produktet du hele tiden har hatt formål om å selge. Dette kan være en lengre e-bok, en fysisk bok, et sett med instruksjonsvideoer, eller til og med coaching over Skype.

Har du lyktes med å vise deg som en autoritet på feltet som kunden stoler på, i tillegg til at du klarer å få produktet du skal selge til å virke attraktivt og relevant, kan du være sikker på at kunden vil være svært mottakelig for det du har å selge, noe som potensielt vil gi deg høy konvertering og økt omsetning.

5. Landingssider

Dette punktet inngår egentlig som en del av inbound marketing, men er så viktig at det fortjener en egen plass. Landingssiden er som regel det første møtet en potensielle kunde får med din bedrift. Førsteinntrykket avgjør om du får e-postadressen hans/hennes eller ikke. Denne har kun ett formål – nemlig å samle inn kundens e-postadresse. Lykkes du med å gjøre dette godt nok, vil du samle inn haugevis med leads som du senere kan gjøre til betalende kunder ved korrekt lead-oppfølging.

Få kundene til å legge igjen e-post eller telefon nr.

Klarer du å finne den markedsføringsmetoden som er mest relevant for den bransjen du befinner deg i, samt å utføre markedsføringen riktig.  Vil du være lysår foran de fleste av dine konkurrenter. Tar vi for oss et eksempel med bilde vi refererer ovenfor, så driver russebussmarked.no med noe av det samme. Her prøver de å sikre seg kunder ved hjelp av å sette sammen flere landinssider, der kundene blir ringt opp igjen ved å legge igjen en telefon nr. 

Ved hjelp av en slik markedsføringstrategi har de klart å bygge opp en stor kundebase. Etter 2-3 år har de dobblet omsetingen og er en av de største på utleie av lyd og lys til russen.

Følger du tipsene ovenfor vil du garantert oppleve noen resultater hos din bedring også. Husk å gjøre ting riktig, og heller undersøkt litt mer, enn å gjette deg frem på hva du skal gjøre. Eventuelt kan du prøve å ettersøke hjelp hos en markedsføringsbyrå.

Lykke til!

2019-07-29T01:58:59+00:00